آشپزی بدون عشق معنا ندارد

اصلاح باورهای غلط در مواد غذایی ۲۱ شهريور ۱۳۹۴

باور غلط.jpg

با بالاگرفتن تبِ مصرف غذاهای سالم، گاه آنچه را بیاندازه دوست داریم از جلوی چشم دور میکنیم تا هوس خوردن آنها به سرمان نزند. بدین شکل، هم خود را از خوردن آن محروم میکنیم، هم هوسهایی را در دل میکشیم که میتوانند خوشحالی و آرامش اعصاب را بههمراه بیاورند. در زیر مثالهایی ذکر شدهاند که به دلیل باور غلط عمومی، گاه از خوردن آنها انصراف دادهایم؛ غافل از اینکه تنها سختی و ناراحتی برای خود رقم زدهایم:

کره بادام زمینی

باور غلط: کره بادامزمینی بسیار چاقکننده است.

خبر خوش: کره بادامزمینی سرشار از چربی است، اما این به معنای چاق کنندگی نیست، تنها کافی است تا برای احساس رضایت و خرسندی، میزان بالایی از آن مصرف نشود چرا که با مصرف یک قاشق سوپخوری از آن نیاز بدن رفع خواهد شد.


کره ادام زمینی

 

تخممرغ

باور غلط: تخممرغ منبعی غنی از کلسترول است؛ افرادی که نگران سلامت خود هستند باید از مصرف زرده تخممرغ اجتناب کنند.

خبر خوش: زرده تخممرغ حاوی موادی است که دفـــع کلستــــرول از بدن را تســهیل میکند. بنــــابراین خوردن 2 تا 3 عـــدد
تخم
مرغ کامل در هفته، میتواند برای کاهش کلسترول مفید باشد.

eggs

شکلات

باور غلط: شکلات حاوی میزان بالایی چربی و شکر است، بنابراین خوردن آن مضر است.

خبر خوش: شکلات تلخ، حاوی آنتیاکسیدانی است که خاصیت رقیقکنندگی دارد و برای سلامت قلب و عروق مفید است. مصرف روزانه 40 گرم شکلات تلخ، هورمونهای استرسزا را کاهش میدهد.


شکلات آب شده

 

قهوه

باور غلط: قهوه، پرخاشگری را افزایش میدهد و باعث ایجاد اختلال در خواب میشود.

خبر خوش: مطالعات نشان می‌‌دهد مصرف روزانه 1 تا 2 فنجان قهوه، میتواند خطر ابتلا به دیابت و سرطان کبد را کاهش دهد. قهوه لزوماً فرد را عصبی نمیکند بلکه به دلیل ترکیبات محرک، سطح انرژی و فعالیت را افزایش میدهد.


coffee_cup_hd_wallpaper_1

خشکبار و مغزها

 

باور غلط: انواع خشکبار و مغزها، منبع چربی هستند.

خبر خوش: اگرچه خشکبار و مغزها سرشار از چربی هستند اما چربی آنها از نوع خوب و غیراشباع و برای سلامت قلب مفید است. بهعنوان مثال، پسته سرشار از آنتیاکسیدانهایی است که برای سلامت چشم مفید است؛ بادام ویتامین E مورد نیاز و گردو مقدار قابل توجهی از چربیهای امگا 3 بدن را تامین میکند.


آجیل، مغزها

 

ذرت

باور غلط: ذرت جزء سبزیجات است و مواد مغذی زیادی ندارد.

خبر خوش: ذرت مانند میوههایی همچون توتفرنگی، تمشک، بلوبری و... حاوی مواد مغذی است. یک پیمانه ذرت، حاوی 4 گرم فیبر است؛ همچنین ذرت منبع بسیار خوبی از آنتیاکسیدان است؛ بنابراین ضد سرطان به شمار میرود.


ذرت, بلال

نظر خود را بنویسید

captchaImage در صورتی که کد تصویری خوانا نبود کلیک کنید