آشپزی بدون عشق معنا ندارد

بخور نخورهای نوروزی ۲۴ اسفند ۱۳۹۳

214190index.jpg

از دغدغه های اکثر افراد به خصوص خانم ها، هنگام نزدیک شدن به مناسبت ها و ایام خاص، مانند مجالس، عروسی ها و اعیاد، حضور با ظاهر و اندام متناسب است. در بین تمام مناسبات، عید نوروز از اهمیت خاصی برخوردار است و همه سعی دارند تا علاوه برخانه تکانی منزل، به خانه تکانی چربی های بدن نیز بپردازند. هر کدام از این افراد، فراز و نشیب هایی را در این مسیر طی می کنند اما نکته مهم این است که آنها چه با رعایت یک رژیم صحیح، اصولی و به همراه ورزش و فعالیت بدنی به وزن ایده آل خود رسیده باشند و چه از طریق رژیم های غذایی نادرست و غیر منطقی، به هر حال باید سعی کنند تا دچار برگشت وزن و در نهایت عوارض ناشی از رژیم یویو نشوند.
رژیم یویو چیست؟
رژیم یویو به رژیمی گفته می شود که فرد آن را شروع اما پس از مدتی رها می کند سپس با گذشت زمان، مجدداً رژیم می گیرد و این الگو همچنان تکرار می شود. تقریباً تمام افرادی که اضافه وزن دارند یا واقعاً چاق هستند، مدتی را با رژیم یویو، سر و کله زده اند.
حتی افرادی که در تمام طول سال، وزن خود را کنترل کرده اند و هیچ اضافه وزنی نداشته اند باید در تعطیلات عید، به گونه ای برنامه ریزی کنند که دچار مشکلات گوارشی، افزایش انرژی دریافتی و در نتیجه اضافه وزن نشوند. پس در این شماره، بایدها و نبایدهای خوردنی های عید نوروز و برخی نکات روانشناسی مربوط به آن را یادآور می شویم تا از این طریق بتوانیم کمکی در جهت اعمال تغییرات صحیح، در برنامه غذاییتان کرده باشیم.
جملات معروف: "این بار را بخور، رژیم را از فردا شروع کن" این جمله حتماً برای شما هم آشنا است و معمولاً در زمانی که از پذیرفتن شیرینی و شکلات در هنگام پذیرایی خودداری می کنید به وفور آن را شنیده اید. جالب است بدانید یکی از نگرانی هایی که افراد در میهمانی ها دارند این است که در هنگام پذیرایی و تعارفات معمول، تمایلی ندارند به میزبان اعلام کنند رژیم هستند و نمی توانند شیرینی، شکلات و یا هر آنچه که با آن پذیرایی می شوند را میل کنند. حتماً این موضوع برای شما هم آزاردهنده است زیرا باید توضیحاتی در مورد این که چرا نمی خورید، چرا رژیم گرفته اید و یا هر سوال دیگر ارائه دهید. روند تعارفات ادامه دارد تا جایی که میزبان، با اصرار و با جملاتی همچون "این بار اشکالی ندارد" یا "رژیم را از فردا شروع کن" اعتقاد راسخ شما را متزلزل کرده و در نهایت مجبور به تسلیم می شوید.
حال تصور کنید که در طول روز می خواهید به حداقل دو تا سه میهمانی بروید و با این روند، قرار است چه حجم عظیمی از کالری وارد بدن شما شود. راه حل این کار بسیار راحت است. ابتدا باید بدانید که نباید کسی مطلع شود که شما رژیم هستید، بنابراین باید هر آنچه به شما تعارف می شود را بدون هیچ گونه توضیحی در حجم خیلی کم بردارید (تا کسی شک نکند و  اسراف نشود.) در بشقاب خود قرار دهید سپس هر آنچه در رژیم تان مجاز است میل کنید و باقی را در بشقاب رها کنید.
انتخاب های هوشمندانه: هر کدبانوی هنرمند ایرانی تمایل دارد تا به بهترین نحو و با خوشمزهترین شیرینی ها و شکلات ها، از میهمانان خود پذیرایی کند. هنگام مواجهه با این سیل خوراکی های خوشمزه، کافی است یک لحظه به روزهای سختِ دستیابی به وزن ایده آل فکر کنید. به همین علت شیرینی های سنتی، کوچک و خشک، بهترین انتخاب هستند. مطمئن باشید با رعایت همین نکته، میزان کالری دریافتی خود از شیرینی ها را به نصف کاهش خواهید داد.
وقت نوشیدنیه: چای یا قهوه خود را تلخ یا کم شکر بنوشید. با این کار، میزان زیادی از کالری دریافتی اضافی خود را کم می کنید البته اگر طعم تلخ چای را دوست ندارید، آن را با عسل یا خرما میل کنید.
اتفاقاً، این بار آجیل رو جدا کن: توجه کنید آجیل و مغزهایی که می خورید، کم نمک و تازه باشند. از آنجا که یکی از پایه های اصلی پذیرایی در ایام عید، آجیل ها و مغزها هستند، باید به تازه بودن آن ها در هنگام خوردن حتماً دقت کنید.
ای بابا! فقط تخمه ژاپنی مونده: آجیل ها دارای کالری بالایی هستند پس اگر بدون این که متوجه باشید، مقدار زیادی از آن را مصرف کنید، ممکن است حجم زیادی از کالری را به بدن خود برسانید. پس بهتر است از آجیل های با پوست (مثل انواع تخمه) استفاده کنید. زیرا:
1. خوردن آن ها بیشتر از دیگر آجیل ها طول می کشد؛
2. زحمت زیادی برای خوردن دارند؛
نوشابه بدِ بدِ بد: نوشیدنی های گازدار و آب میوه های غیرطبیعی، پر کالری و کم حجم هستند و قند ساده موجود در آن ها، سبب افزایش ترشح انسولین و به دنبال آن، گرسنگی مجدد می شوند. این یعنی نوشابه های گازدار شما را  وادار می کنند، شیرینی و آجیل بیشتری بخورید تا سیر شوید.
میوه، فقط میوه: یکی دیگر از انتخاب های هوشمندانه در این ایام خوردن میوه های پُر فیبر است. میوه هایی که حاوی فیبرهای فراوانی هستند مانند سیب و خیار (با پوست)، این امکان را برای شما فراهم می آورند تا حجمی از معده را اشغال کنند تا در نتیجه، شما تمایل کمتری برای خوردن شیرینی و آجیل داشته باشید. حتی در صورت امکان، لایة نازک سفیدرنگی که بر روی پرتقال و نارنگی وجود دارد را جدا نکنید و آن ها را هم همراه با میوه میل کنید زیرا آن ها سرشار  از فیبر هستند.
بشقاب کوچک شام: با تمام توضیحات ارائه شده، اگر مجبور به خوردن شیرینی و آجیل در میهمانی ها هستید، باید با انتخاب یک وعده شام سبک و کم کالری، به همراه سالاد، کالری دریافتی خود را متعادل کنید. استفاده از غذاهای آب پَز، کبابی و تنوری، به جای غذاهای سرخ شده، یکی از راه حل های پیشنهادی برای حل چنین مشکلی است.
توصیه تکراری اما نقره ای: ورزش کنید؛ ورزش کردن برای سوزاندن کالری های اضافی دریافتی در طی ایام نوروز، بهترین کار ممکن است. اگر نتوانستید از شیرینی ها و آجیل شب عید بگذرید و شام را هم مثل همیشه چرب و چیلی نوش جان کردید، بهترین راه حل برای شما پیاده روی، دوچرخه سواری و کوه نوردی است. به هنگام ورزش در این ایام، هم از هوای دلپذیر بهاری استفاده می کنید و هم کمی وجدان خود را که در اثر ناپرهیزی در این ایام آزرده شده است، تسکین می دهید.
توصیه جدید و طلایی: اگر هم بیش از حد آجیل و شیرینی میل کردید هم شام چرب و چیلی را نوش جان فرمودید و نوشابه های گازدار را هم از قلم نیانداختید و آن ها را هم لاجرعه سر کشیدید و دست آخر ورزش هم نکردید، لااقل به آن فکر نکنید؛ عذاب وجدان ناشی از ناپرهیزی، علاوه بر مشکلات جسمانی ناشی از خوردن بیش از حد، روان را نیز آلوده می کند. اگر کاری از دستتان بر نمی آید، لااقل با خیال راحت و بدون عذاب وجدان، امشب را بخوابید و از فردا کمی بیشتر مراقب رژیم تان باشید.

نظر خود را بنویسید

captchaImage در صورتی که کد تصویری خوانا نبود کلیک کنید